Csoportfeladatok

2015.04.13 19:25

Csoportfeladatok 

 
1. Írj rövid beszámolót a Kabóca Bábszínház működéséről, múltjáról és jelenéről 
 
(tudósításszerűen)!
2. Foglald össze a bábjáték színpadi előkészítésének lépései (bábjáték, színpad, színészek, 
 
hang- és fénytechnika, befogadó stb.), dramaturgiai módszerek technikáit!
 
3. Kiscsoportos foglalkozás. Számolj be a kreatív drámafoglalkozásról (helyzetgyakorlatok, 
 
mű[részlet] írása és színpadi előkészítése stb.)!
 
4. Kiscsoportos foglalkozás. Írj egy ismertetést a bábos technikák megismertetéséről (a 
 
tárgyanimáció technikájáról, bábjáték tárgyakkal)!
 

 

1.) A Kabóca Bábszínház története, működése

1992-ben alakult meg Sarkadi Nagy László és Végh Zsolt vezetésével a Kabóca Bábstúdió. A társulat 8 éven át bábstúdióként működött, majd 2001-ben megalakult a Kabóca Bábszínház. A 2005/2006-os évadban a bábszínháznak új igazgatója lett, Kovács Gábor. 2008. március 31-én Kovács Gábor lemondott és Csorba Judit került a helyére. A Kabóca Bábszínház játszik kisbabáknak, óvodásoknak, iskolásoknak és kamaszoknak is, klasszikus és modern, külföldi és magyar, valamint zenés produkciókat is. Jelenlegi székhelyük a Hangvilla, ahol 6 bábszínésszel dolgoznak.

Hegyi Dóra, Tóth Nóra

 

2.) Színházi társulat

A Kabóca bábszínház három tagja egyenként beszélt nekünk különböző témakörökről. Egyikőjük feladata a színházi társulat bemutatása volt, amit most röviden ki is fejtek.

Az előadás előkészületeit a rendező, a rendezőasszisztens, a dramaturg (szöveggondozó) valamint a produkciós vezető végzi. Az igazgató szabja meg, hogy mi kerülhet bemutatásra. Ha kiválasztották a feldolgozandó mesét vagy történetet, akkor felterjesztik a műhelyhez, ahol a tervezők megkezdik a munkálatokat. A bábok megalkotásánál fontos a típus kiválasztása is, ugyanis alkalmasnak kell lennie az adott feladatok elvégzésére. Ha a báb elkészült megkezdődhetnek a próbák, elvégre a színész és bábja kölcsönösen hatnak egymásra és nem lehet eszköz nélkül nekiállni a munkának.

Az előadás során a legfontosabbak a színészek. A hat színész 12 kezet képes használni a Kabócában. A társulathoz tartozik még a színpadmester, a technikus, a látványtervező, az énekes, a zenész és a zeneszerző is, valamint a külföldi kapcsolatok szervezője. Az előadás csak a társulat együttes munkájának eredményeként képes megszületni.

Szalai Zsófia

 

3.) Drámafoglalkozás

Péntek délután egy rendhagyó bábszínházi előadásban lehetett részünk a Hangvillában. Ezután egy egy órás drámafoglalkozásra került sor, ugyanazon a helyszínen. A foglalkozás célja a darab másodszori átgondolása és értelmezése volt. Ennek érdekében egyetemista hallgatók által előkészített feladatokban kellett részt vennünk, melyekben össze kellett gyűjtenünk a boldogsághoz szükséges tényezőket, vagy éppen egy ilyen tényezőt kellett képként bemutatnunk. Mindenképpen az „érdekes” szóval jellemezném ezt a foglalkozást, bár a hosszú iskolanap és az előadás után egy kissé fárasztónak éreztük azt.

Donev Dávid

 

4.) Bábos technikák

Hétfőn (március 30.) a Kabóca Bábszínház néhány tagjával töltöttük a napot, akik rengetek mindent meséltek nekünk, többek között a bábozás technikáiról is. Az egyik bábszínész, bemutatta nekünk a legtöbb bábtípust, amit használnak és mi is kipróbálhattunk párat.

A bábok lehetnek sík alakúak, vagyis kétdimenziósak, illetve háromdimenziós figurák. Síkbábok közé tartozik például az árnyjáték. A háromdimenziós bábok három fajtáját láthattuk. Az egyik legtöbbet használt, talán legismertebb típus a kesztyűsbáb, amit sok embernek talán otthon is van, esetleg iskolákban, óvodákban.Ezek könnyen mozgathatóak, viszont egyes mozgásokra nem alkalmasak, például bukfencezés, kézenállás.

A másik technika az úgynevezett wayang technika, vagyis a pálcás báb, amikor a báb egész testéhez, vagy csak részéhez pálca van rögzítve, ezzel tudjuk mozgatni. A báb fejét könnyen lehet, de egész testét, kezeit, lábait nehezebb.

Az utolsó típus a marionett báb. Ezt zsinórok, vagy drótok által irányítják. Mozgatása nem könnyű feladat, főként lírai darabokhoz használják, mert kissé lassú, hirtelen mozgásra nem képes.

Létezik ezen kívül ujjbáb, különböző keverékek. Megtudhattuk, hogy sajnos egyes bábok egyáltalán nem alkalmasak minden mozgásra, szerepre, ezért az előadások a bábszínészek tehetségén és ügyességén múlik. 

Bartalos Zsófia

Vissza